Alles over de werking van elektrisch laden

Hoe werk elektrisch laden

Een elektrische auto opladen is vrij eenvoudig. De stekker wordt ingeplugd in de auto en het laden kan beginnen. Uiteraard is er meer nodig. Wij zullen uitleggen wat er komt kijken bij het opladen.

Hoe werkt elektrisch opladen

Het elektrisch opladen van een auto is verdeeld over drie belangrijke onderdelen. Dit is de hoofdaansluiting, de groepenkast en het laadstation.

Hoofdaansluiting

Het type hoofdaansluiting bepaald met welk vermogen een auto kan worden opgeladen. De twee typen hoofdaansluiting zijn een 1-fase of 3-fase.

Bij een 1-fase aansluiting komt er 1 voedende kabel binnen, deze heeft vaak het vermogen van 35 Ampere (A). Het tweede type is de 3-fase aansluiting, hierbij komen er 3 voedende kabels binnen van elk (minimaal) 25 Ampere (A). 

Een auto opladen kan via een 1-fase of 3-fase type. Duidelijk mag zijn dat bij een 3-fase aansluiting het vermogen dat binnen komt meer is dan een 1-fase aansluiting. Zodoende kan er ook op een hoger vermogen worden opgeladen en kan de auto worden opgeladen bij minder tijd. 

Vaak is het upgraden van 1-fase (1x35A) naar 3-fase (3x25A) mogelijk. Deze wijziging wordt door de netbeheerder uitgevoerd, de kosten die hiervoor worden gerekend zijn eenmalig. Ook blijft het vastrecht ongewijzigd.  

Groepenkast

Voor het aanpassen van de hoofdaansluiting is ook een aanpassing in de groepenkast nodig. Er bestaan 1-fase groepenkasten en 3-fase groepenkasten. Voor het upgraden naar een 3-fase hoofdaansluiting is een 3-fase groepenkast nodig.

Het advies is om een ruime groepenkast te nemen zodat er voldoende ruimte is voor de 3-fase modulen maar ook voor latere uitbreidingen zoals zonnepanelen of het elektrisch koken. 

Laadstation

Het vermogen en de tijd om een auto op te laden is van 2 zaken afhankelijk. Dit is het laadstation en het vermogen van de hoofdaansluiting. Vaak heeft het laadstation een vaste waarde of is deze waarde in te stellen. De meeste laadstations hebben een oplaad mogelijkheid van 3x 16 Ampere (A). 

Opladen op meer dan 16 Ampere is mogelijk maar dan komt al snel dat de hoofdaansluiting van 3x 25 Ampere te laag is. Daarvoor dient de hoofdaansluiting nog zwaarder te worden gemaakt wat weer extra kosten met zich mee brengt.   

 

Laadtijd

De tijd die nodig is om een auto op te laden is afhankelijk van of de accu helemaal leeg is of half leeg is. Ook is de laadtijd afhankelijk van het type auto. Zo heben de auto’s van Tesla een grotere accu en zal het volledig opladen ook iets langer duren. Het opladen kan varieren van 3 uur tot 30 uur (van 0% naar 100%).

Wij kunnen u hier een indactie van geven als bekend is welk type auto opgeladen dient te worden. 

 

Zonnepanelen

Voor het betaalbaar opladen van een auto is het tet toepassen van zonnepanelen goede optie. Hiervoor is wel belangrijk om in acht te nemendat de stroom die overdag wordt opgewekt niet kan worden gebruikt om s’avonds de auto op te laden mits je accu’s in huis. De investering van één of meerdere accu’s is op dit moment te hoog (los van of er plek is in huis). 

Dynamic Load Balancing

Dynamic Load Balancing is een vrij nieuwe techniek. Dit is een apparaat die wordt geplaatst in de groepenkast. Er zitten klemmen op de voedende kabels van de hoofdaansluiting en op de voedende kabels van het laadstation. Dit apparaat meet dus hoeveel Ampere er door het rest van het huis wordt gevraagd en wat er dan nog over is voor het laadstation.

Versimpelde rekensom;

Er komt 3×25 Ampere binnen, en het huis vraagt om 18:00 uur s’avonds (voor de verlichting, wasmachine, et cetera) 3x 15 Ampere, dan blijft er voor het opladen 3x 10 Ampere over. Dat is wat Dynamic load Balancing meet.

In bovenstaande voorbeeld betekend het dat als de auto om 18:00 uur op 3x 16 Ampere wordt opgeladen dat de hoofdzekering eruit springt, dit aangezien er een te hoog verbruik is. Er is immers maar 3x 10 Ampere.

Het gebruikvan Dynamic Load Balancing is een mogelijkheid. Wij adviseren in eerste instantie goed te kijken naar het totale verbruik. In de meeste gevallen is het verzwaren van de hoofdaansluiting een betere optie. 

 

Voor tarieven over het wijzigen van de hoofdaansluiting kun je het beste contact opnemen met de netbeheerder. Uiteraard kunnen wij ook helpen bij vragen of je advies geven. neem dan contact met ons. 

Contact

(053) 209 77 99

Email

info@autoaanhuisopladen.nl

Wij 24/7 via email bereikbaar.

 

Werkgebied

Wij zijn werkzaam in Twente. Onder andere in Enschede, Hengelo, Almelo, Oldenzaal en Haaksbergen.

Openingstijden

Maandag tot en met zaterdag geopend van 09:00 tot 18:00 uur.
Op zondag zijn wij gesloten.

 

Contactformulier

Privacy policy

13 + 2 =